آخرین اخبار
کد مطلب: 125692
مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري:
11 هکتار از مراتع و جنگل‌هاي استان طعمه حريق شد/ براي اطفاي حريق به بالگرد نياز داريم
تاریخ انتشار : 1397/04/31 09:20:33
نمایش : 1360
مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري با بيان اينکه در سال‌جاري هفت فقره آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌هاي چهارمحال و بختياري رخ داده است، گفت: در اين آتش‌سوزي‌ها 11 هکتار از مراتع و جنگل‌هاي استان طعمه حريق شده است.
به گزارش سلام لردگان؛ علي محمدي‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بيان اينکه در سال‌جاري هفت فقره آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌هاي چهارمحال و بختياري رخ داده است، گفت: در اين آتش‌سوزي‌ها 11 هکتار از مراتع و جنگل‌هاي استان طعمه حريق شده است که اين عدد نسبت به مدت مشابهه سال گذشته که 18 فقره آتش‌سوزي در مساحتي حدود 19 هکتار رخ داده بود، با کاهش  43 درصدي روبرو بوده است.

 

کاهش 43 درصدي آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختياري

مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري اضافه کرد: به‌علت کاهش بارندگي در سال گذشته پيش‌بيني مي‌شد تعداد اين آتش‌سوزي‌ها در عرصه‌هاي منابع‌طبيعي افزايش پيدا کند، اما خوشبختانه به‌علت رشد 45 درصدي بارندگي‌هاي بهاري نسبت به سال گذشته و رشد مطلوب علوفه در مراتع با کاهش آتش‌سوزي مواجه بوديم، اما اين مسئله هميشه يک تهديد جدي براي مسؤولان و مردم است.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات پيشگيرانه منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در مقابله با آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌ها، بيان کرد: احداث آتش‌بُر در مناطق قرُق و ذخيره‌گاه‌ها، بکارگيري نيروهاي گشت مراقبت توسط شرکت‌هاي تعاوني جوامع محلي، برقراري کشيک شبانه‌روزي اطفاي حريق و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي و اطلاع‌رساني ويژه روستائيان با همکاري دهياران از جمله اقدامات در راستاي پيشگيري از حريق در عرصه‌هاي منابع‌طبيعي بوده است.

 

تابستان اوج وقوع آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع/ حضور پررنگ جوامع محلي در اطفاي حريق

محمدي‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر به‌علت گرماي هوا اوج زمان وقوع آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌ها است و تا آغاز بارندگي هم‌چنان منتظر وقوع آتش‌سوزي هستيم و کوچکترين غفلت ممکن است موجب ايجاد حريق در بخش اعظمي از جنگل‌ها و مراتع شود.

مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ضمن تشکر از مشارکت جوامع محلي، جنگل‌نشينان و بهره‌برداران مرتعي در اطفاي حريق جنگل‌ها و مراتع، گفت: شاهديم اين افراد در لحظه وقوع آتش‌سوزي سريعتر از نيروهاي دولتي حرکت و نسبت به اطفاي حريق اقدام مي‌کنند و همچنين در آخرين جلسه ستاد مديريت بحران چهارمحال و بختياري نيز مصوبات خوبي در خصوص اطفاء و پيشگيري از حريق اتخاذ شد که جاي تقدير دارد.

 

دخيل بودن عوامل سهوي و عمدي در وقوع آتش‌سوزي جنگل و مرتع

وي با بيان اينکه عوامل عمدي و سهوي در وقوع آتش‌سوزي مراتع و جنگل‌ها دخيل است، اظهار کرد: شاهديم برخي از گردشگران، طبيعت‌گردان، چوپانان و شکارچي‌هاي محلي براي تهيه غذا اقدام به روشن کردن آتش روشن مي‌کنند و موقع ترک محل به دليل سهل‌انگاري آتش را خاموش نمي‌کنند و وزش باد در ساعات پاياني روز موجب سرايت آتش به جنگل و مرتع مي‌شود.

محمدي‌مقدم اضافه کرد: عده‌اي از روي سودجويي و ناآگاهانه پس‌مانده اراضي کشاورزي خود را آتش مي‌زند که همين مسئله در ابتدا ضررهايي را به زمين‌هاي کشاورزي مي‌زند و مواد عالي خاک را از بين مي‌برد و باعث کاهش توليدات کشاورزي مي‌شود و نتيجه دوم اين کار سرايت آتش به مراتع جنگلي و مرتعي مي‌شود.

مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اقليم و آب و هوا در وقوع آتش‌سوزي عرصه‌هاي منابع‌طبيعي تأثيرگذار است، تأکيد کرد: گرماي بيش‌ از حد هوا در برخي از شهرستان‌هاي استان از جمله لردگان باعث مي‌شود ذراتي مانند شيشه که در عرصه‌ها پراکنده هستند زماني‌که در مقابل نور خورشيد قرار مي‌گيرند، مانند ذره‌بين عمل کرده و عامل ايجاد  آتش‌سوزي در مراتع شوند.

 

جبران خسارات آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع هزينه‌بر است

وي افزود: جبران خسارات آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع هزينه‌بر است و براي احيا و بازسازي هر هکتار مرتع سه ميليون تومان و براي هر هکتار جنگل به‌طور ميانگين پنج ميليون هزينه لازم است.

محمدي‌مقدم با بيان اينکه بيش‌ترين آتش‌سوزي‌ها در شهرستان لردگان رخ داده است، اظهار داشت: براي اطفاي حريق اوليه در مناطق جنگلي از سرشاخه‌هاي درختان استفاده مي‌شود اما براي جلوگيري از سرايت آتش  نيازمند دستگاه‌هاي آتش‌نشاني قابل حمل بر روي خودروهاي کمک‌دار هستيم.

 

دستگاه‌هاي اطفاي حريق قابل حمل جوابگوي نياز چهارمحال و بختياري نيست

مديرکل منابع‌طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: هم‌اکنون 9 دستگاه اطفاي حريق در ادارات منابع‌طبيعي شهرستان‌ها مستقر است، اما اين تعداد جوابگوي نياز ما نيست و لازم است از اعتبارات ستاد بحران استان کمک ويژه‌اي براي تأمين اين تجهيزات در راستاي پيشگيري از وقوع و سرايت آتش صورت بگيرد.

 

نياز به بالگرد براي اطفاي حريق هوايي در چهارمحال و بختياري احساس مي‌شود

وي با اشاره به اينکه خوشبختانه طي دوسال گذشته براي اطفاي حريق جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختياري نيازي به امداد هوايي نداشته‌ايم، خاطرنشان کرد: باتوجه به بحراني بودن خيلي از مناطق صعب‌العبور استان و احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع اين نواحي ممکن شرايط به‌طوري پيش برود که کنترل آتش در توان نيروي انساني نباشد، بنابراين بايستي مسؤولان متولي در اين رابطه پيگير استقرار بالگرد در استان باشند.

محمدي‌مقدم در پايان گفت: در برخي مناطق جنگل‌نشين چهارمحال و بختياري جاده ارتباطي وجود ندارد و در مواقع وقوع آتش‌سوزي امکان امدارساني و همچنين سوخت‌رساني براي جلوگيري از آسيب به جنگل وجود ندارد و همين مسئله باعث خسارت به عرصه‌هاي منابع‌طبيعي مي‌شود، بنابراين احداث ايلراه‌هاي عشايري مي‌تواند در تسريع امدادرساني مؤثر باشد.

انتهاي پيام/68026/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس